۱۳۸۹ مهر ۲۸, چهارشنبه

شباهت حوادث پس از قتل عثمان، و حوادث پس از انتخابات سال ۸۸؛ و روش برخورد علی‌گونه

حوادث منجر به قتل عثمان و مسائل پس از آن از جهات مختلف می‌تواند شباهت‌هایی با حوادث روزهای پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری داشته باشد. هم از جهت روش برخورد صحیح حکومت با ناقضان قانون و مخالفان با نتایج انتخابات، و هم از جهت روش برخورد صحیح حکومت با لباس‌شخصی‌ها. از همه مهم‌تر، روش برخورد صحیح حکومت با آقایان موسوی و کروبی. مسأله ولایت پذیری عامه مردم هم از نکات مهم دیگر است.
این مسأله را در خطبه ۱۶۸ نهج البلاغه -که «تاریخ طبری» هم آن‌را در حوادث سال 35 قمری آن را آورده است- پی می‌گیریم:

وقتی گروهی از حضرت علی(ع) خواستند که "کسانی را که بر عثمان شوریدند و او را کشتند" مجازات کند، هر چند امام(ع) معتقد بود قیام شورشیان در برابر عثمان کاری جاهلی بود، (زیرا اگر بنا بود عثمان برای تصرف های نادرست در بیت المال و سپردن مقامات حسّاس کشور اسلامی به نااهلان از اقوام و خویشان خود محاکمه شود باید از طریق صحیح شرعی و نزد قضات عادل این کار انجام گیرد؛ ولی نتیجه شورش های حساب نشده، هر چه باشد، شبیه حرکت های دورانِ جاهلیت است. در واقع ایراد عمده کار شورشیان این است که خارج از محور قوانین قضایی اسلام، به طور خودسرانه عمل کردند و همان گونه که گفتیم می بایست محاکمه به دست بزرگان صحابه انجام می شد و بر طبق قانون اسلامی.) فرمود:
(آن‌چه در پرانتز است توضیحات است، و بقیه آن سخنان امیرالمؤمنین(ع) است)

«برادران من! از آن چه شما می دانید من بی اطلاع نیستم؛ ولی چگونه می توانم (در شرایط فعلی) قدرت بر این کار (مجازات قاتلان عثمان) را به دست آورم؟ حال آن که:
۱-  آن ها همچنان بر شوکت خویش باقی اند ...
(چگونه می توان در آغازِ امر خلافت، در برابر یک گروه متشکل و منسجم و خشمگین ایستاد؟! جز این که خون های زیادی ریخته شود، نتیجه ای به بار نخواهد آمد!)
۲- و این ها جمعیتی هستند که بردگان شما نیز با جوش و خروش به آنان پیوسته اند و اعراب بادیه نشین نیز به آن ها ملحق شده اند ... و این گروه پشتیبان هایی دارند 
(این گروه، تنها نیستند: بردگان، اعراب بیابانی و جمعی از سیاست بازان حرفه ای که در انتظار رسیدن مقاماتی اند آن ها را تقویت می کنند؛ بنابراین درگیر شدن با آن ها مصلحت نیست.)
۳- (آن ها یک دشمن خارجی نیستند، بلکه) در میان شما قرار دارند و هر گونه بلایی را که بخواهند می توانند بر سر شما بیاورند. آیا با این حال شما قدرتی بر اجرای خواسته های خود دارید؟
(از این تعبیرات به خوبی استفاده می شود که شورش بر ضد عثمان بسیار ریشه دار بود و مخصوصاً گروه های محروم اجتماع با تمام قدرت در آن شرکت داشتند. در شرایط فعلی نه شما می توانید دست به مجازات قاتلان عثمان بزنید و نه من.)
۴- و اگر حرکتی (برای مجازات قاتلان) صورت گیرد، مردم به چند گروه تقسیم می شوند:
۴-۱- گروهی همان را می خواهند که شما می خواهید
۴-۲- و گروهی رأی شان بر خلاف رأی شماست
۴-۳- و گروه سوّمی نه با شما هستند نه با آن ها.
(و به این ترتیب تفرقه و شکاف عمیقی در جامعه اسلامی رُخ می دهد)
بنابراین صبر کنید تا مردم آرام گیرند و دل ها از تب و تاب بیفتد و حقوق به آسانی گرفته شود.
مرا آسوده بگذارید و به من فشار نیاورید و ببینید چه دستوری از سوی من برای شما می آید.
کاری نکنید که قدرت ما را تضعیف کند و شوکت ما را فرو ریزد و سستی و ذلّت به بار آورد.
(اشاره به این که در مسائل اجتماعی، شتابِ بی جا نتیجه منفی دارد. نباید پیش از فراهم شدن شرایط و زمینه ها، اقدام به امری کرد; چرا که ناکامی در آن سبب سستی و ذلّت و شکست است)
من (در برابر این گروه) تا آن جا که ممکن است خویشتن داری می کنم امّا اگر راه دیگری نیابم، آخرین درمان، داغ کردن و سوزاندن (محل زخم) است!
(یعنی تا آن جا که ممکن است مقاومت می کنم و دست به شمشیر نمی برم؛ ولی اگر راه های مسالمت آمیز را به روی خود بسته ببینم، ناچار به زور متوسّل می شوم و به هیاهوی شورشیان پایان می دهم.)»

در واقع حضرت با توضیحات روشنی آن ها را قانع ساخت که اکنون زمان این کار نیست؛ زیرا آن ها کاملا منسجم اند و گروه زیادی با آن ها هم صدا شده اند و هر کس بر خلاف آنان اقدام کند، در برابر او می ایستند و از هیچ کاری ابا ندارند.

۹ نظر:

  1. سلام.
    خوشحالم که شروع کردی.
    موفق باشی.
    فقط چه بی مقدمه! :)

    پاسخحذف
  2. علیک سلام سجاد جان :) خب، مقدمه را بالای صفحه، زیر عنوان گذاشته ام همیشه باشد... معرفی خودم هم در ستون کنار هست... با بسم الله هم در بالا شروع کردم. چه می خواست دیگر؟
    ضمنا، می شه باسمه تعالی رو برد بالای عنوان، و وسط‌چینش کرد؟ الان من gadgetی به نام text را اضافه کرده ام.

    پاسخحذف
  3. :)
    در مورد «بسمه تعالی» که پرسیدی: تقریبا هر بلایی می‌شه به سر blogger اورد.
    ولی برای این کار گمونم لازمه بری توی Design، توی Edit HTML و تیک Expand Widgets رو بزنی و بعد محل تیتر پست رو پیدا کنی و بالاش یه بسمه تعالی بذاری. اینطوری همیشه بالای هر پستی یه بسمه تعالی نمایش داده می‌شه.
    اما حرکت ساده‌ای نیست و اگه بعدا تمپلیت عوض کنی باید دوباره انجام بدی.
    اگر هم به زیر عنوان رضایت بدی که داخل متن هر پست می‌تونی بنویسیش و وسط چین کنی.

    این captcha برای نظرات هم معمولا لازم نیست، بخصوص اوائل که هنوز اسپمرها سرت خراب نشدند.

    پاسخحذف
  4. salam
    post khubo mokhtasar mofidi bud
    movafagh bashid

    پاسخحذف
  5. سلام عزیز؛ و متشکرم :-) شما هم موفق باشید

    پاسخحذف
  6. سلام
    علی خدا وکیلی به نظرت حکومت ما علی گونه عمل کرد؟؟؟
    این مطلب رو که خوندم تازه فهمیدم ما چقدر با شعار "حکمت عدل علی" فاصله داریم
    خواهرت سارا

    پاسخحذف
  7. @سارا: آن‌چه در این خطبه مشخص است، این است که: ۱- بر خلاف آن‌چه همیشه می‌شنویم در مورد مصلحت و حقیقت، امام علی(ع) هم بر اساس مصالح عمل کرد... بله، مصالح مسلمین، نه منافع شخصی. ۲- امام علی(ع) فرمود اگر به این کار دست بزنم مردم به سه دسته تقسیم می‌شوند(از بالا بخوانید)؛ و در قضیه ابطال انتخابات هم همین استدلال می‌شد که اگر ابطال شود و فرضا شما رأی بیاورید هم گروهی موافقند و گروهی مخالف و آن‌ها می‌توانند همین طور به کف خیابان‌ها بیایند. ۳- امام علی(ع)فرمود: "مرا آسوده بگذارید و به من فشار نیاورید و ببینید چه دستوری از سوی من برای شما می آید. کاری نکنید که قدرت ما را تضعیف کند و شوکت ما را فرو ریزد و سستی و ذلّت به بار آورد." و این خلاف کاری بود که برخی مخالفان نتیجه انتخابات انجام دادند: هم نسبت به سخن رهبری جامعه تمرد کردند، و هم کاری کردند که قدرت ایران را در مجامع بین المللی تضعیف کرد؛ و برای ایران پیروزی را به شکست بدل کردند.

    پاسخحذف
  8. سلام علی جان
    خوب راستش از اونجایی که "علی با حق است و حق با علی" همه کارای امام حق می شه، پس این کار ایشون هم حق محسوب می شه. راستی شما مصالح مسلمین رو دقیقا چی می دونی؟ اگه منظورت مثلا اینه که جنگ کمتر می شه یا آدم های کمتری کشته می شن، پس تصمیم امام حسین در مورد کربلا چی می شه؟ امام حسین می دونست که خودشون و یارانشون همه شهید می شن ولی این کار رو انجام داد و ما بازم قبول داریم که کار ایشون به مصلحت مسلمین بود!(خلاصه یه کم این مصالح رو توضیح بده)در مورد دومین موردی که گفتی بله ممکن بود همین طور بشه ولی یه وقت مردم می ریزن بیرون برای یه چیزی که درسته گاهی برای یه چیزی که غلطه (اصلا الان نمی خوام بگم کی حق بود کی نبود می خوام بگم وقتی به احتمالی که خود شما دادی قراره مردم بریزن توی خیابونا، مهمه که مورد حق باشه یا نه، مثلا زمان انقلاب هم مردم تظاهرات می کردن(به دلایل مختلف) اون موقع هم طرفدارای شاه می گفتن این کار اشتباهه، طرفدارای امام خمینی می گفتن درسته)پس نمی شه فقط برای اینکه مردم به خیابونا می یان یه مسئله مهم رو حق و ناحق کرد.(تونستم منظورم رو برسونم؟). مورد سوم: علی آقا نمی شه برای ترس از اینکه توی مجامع بین الملل چی می شه و بقیه چی فکر می کنن و... همه ساکت بشینن و هیچ اعتراضی نشه. (مطمئنم که شما هم منظورت از این نوشته این نبوده، ولی من نمی دونم چرا این دلیل شده یه دستاویز برای بعضی ها که که بخوان همه رو خفه کنن!!)
    ببخشید که طولانی شد
    خواهرت سارا

    پاسخحذف
  9. سلام سارا جان، و ببخشید از تأخیر پاسخ‌گویی
    ۱- برای فهم معنای مصلحت مسلمین و تفاوت عملکرد امامان (مثلا امام حسن و امام حسین) به کتاب «سیری در سیره ائمه» از شهید مطهری مراجعه کن.
    ۲- بله، حق را نباید ناحق کرد؛ ولی گاه برای مصالح بالاتر باید از حقوق پایین‌تر گذشت. مثلا امام علی به خاطر وحدت مسلمین از حق قطعی حکومت صرف نظر کرد؛ البته می‌دانیم که امام حسین این کار را نکرد! پس به همان کتاب که گفتم مراجعه کن (تازه این به فرض پذیرش قطعی تقلب است، که مردود است!)
    ۳- بله،‌ این "بهانه" خوبی نیست. ولی «گاه» دلیلی موجهی است...
    متشکر که «فکر» می‌کنی...رفتار ائمه باید برای ما «الگو» باشه

    پاسخحذف

از نظرات و انتقادات سازنده‌ات استقبال می کنم... بدون رودربایستی بگو :)

دوست کامنت‌گذار، اگر می شناسمت، لطفا اسمت را هم بنویس؛ این‌طور رابطه و درک بهتری صورت می‌گیرد